Motywacja do nauki jest kluczowym
czynnikiem sukcesu szkolenia.
- Zachęcam do sformułowania konkretnego
i wymiernego celu odnoszącego się do efektów szkolenia i wyznaczenie
spośród uczestników osoby odpowiedzialnej za jego osiągnięcie.
- Cel powinien wyrażać się np. doskonaleniem
konkretnego procesu dobrze znanego uczestnikom szkolenia. Pełna realizacja
tego celu być może nie nastąpi już podczas zajęć kursu, ale będzie
stanowić wyzwanie dla uczestników i wykładowcy, zwiększając atrakcyjność
szkolenia. Jest duża szansa, że nakłady poniesione na szkolenie zwrócą
się z nawiązką.
Szkolenia, w których jest statystyka mają opinię trudnych i nudnych.
- Bywa tak, bo analizy są ilustrowane
przykładami egzotycznymi dla osób uczących się jej.
Zachęcam do przygotowania i udostępnienia wykładowcy podczas zajęć
stosownych danych z Państwa procesów. Dane te powinny
odpowiadać tematycznie aktualnym zadaniom pracowników uczestniczących
w szkoleniu.
Użycie komputerów może ułatwić obliczenia.
- Zachęcam do udostępnienia komputerów
uczestnikom podczas szkolenia. Jest to szczególnie ważne podczas
ćwiczeń warsztatowych.
Wykonując indywidualnie poszczególne zadania na swoich komputerach
przy użyciu np. arkusza kalkulacyjnego – uczestnicy tworzą szablony
do przyszłych obliczeń, uczą się je programować i doskonalić. Łatwiej
opanowują złożone formuły, których nie brak w analizie statystycznej.
Przekonują się, że sztuka wcale nie polega na rachunkach a na analizowaniu
faktów. Zwiększa to efektywność i atrakcyjność zajęć.
Szkolenie jest procesem dynamicznym o silnie powiązanych fazach.
- Skracanie czasu trwania szkolenia,
pomijanie części teoretycznej albo części praktycznej (warsztaty) prowadzi
do luk, tym groźniejszych. że kojarzonych ze szkoleniem.
- Warto zadbać o to by uczestnicy mieli
szansę zapoznania się z teorią i praktyką w całym zakresie przewidzianym
w programie.
Przeszkodą są częste praktyki ustalania wąskich ram czasowych (jeden
dzień na „wszystko po trochu”) albo planowanie zajęć w miejscu i w czasie
pracy, co powoduje że uczestnicy są wywoływani do obowiązków z zajęć
i efektywnie biorą udział tylko w części kursu. Przypadkowa absencja
często trafia na momenty szkolenia kluczowe dla zrozumienia całości. Pieniądze
wydane na szkolenie są wtedy zmarnowane.
|